Учитель року 2015

ДОСВІД

Вступ
Яким повинен бути сучасний урок? Які основні вимоги до нього? Цим проблемам зараз приділяється велика увага. І кожен із нас, учителів, приходить до висновку, що сучасний урок не може бути шаблонним, схематичним. На уроці повинен бути присутній дух творчості, пошуків, висока науковість, емоційність, раціональне використання методів і прийомів, застосування технічних засобів навчання.
Головною метою досвіду є використання мультимедійних технологій на уроках української мови та літератури.
Актуальність та перспективність досвіду полягає у впровадженні сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві.
Сучасний урок сьогодні неможливо уявити без використання мультимедійних технологій, а вчителеві все складніше вдосконалювати освітній процес без допомоги комп'ютера. Сучасних учнів якнайкраще характеризує давнє китайське прислів'я: «Почую — забуду, побачу — запам'ятаю, зроблю сам — зрозумію». І саме мультимедійний урок дає можливість не тільки почути, щоб забути, а й побачити, щоб запам'ятати. А далі — вдалий дидактичний матеріал або інтерактивні засоби завершують цикл — дають можливість зробити завдання самому, щоб усе зрозуміти.
Як відомо, за допомогою органів слуху сприймається лише 15 % інформації, за допомогою органів зору – вже 25 %, а при комплексному сприйнятті (за допомогою органів зору та слуху) кількість отриманої інформації збільшується до 65 % (додаток 1 - діаграма 1).
         Методика використання мультимедійних технологій передбачає посилення мотивації навчання, підвищення інформаційної культури учнів та рівня підготовки в галузі сучасних інформаційних технологій, а також демонстрацію можливостей комп'ютера – не лише як засобу для гри.
Основна частина
Мультимедійні технології – це інформаційні технології, що дають змогу в одному програмному продукті поєднувати різноманітні види інформації: текст, ілюстрації, аудіо- і відеоінформацію, мультиплікації, слайди, графіку. Мультимедійні технології дають змогу створювати електронні додатки до підручників, довідники, тренажери, розвивальні ігри, що стимулюють пізнавальну активність, формують нові уміння та навички.
Науково-теоретичною базою досвіду є головні положення щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні, викладені в Законах України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Державній національній програмі «Освіта» (Україна ХХІ століття), Державному стандарті базової і повної середньої освіти, Концепції профільного навчання в старшій школі. Серед українських та зарубіжних дослідників, хто торкається питання застосування мультимедійних технологій при навчанні, слід виокремити таких: В.Ю Биков, Ю.О. Жук, М.І. Жалдак, Р.С. Гуревич, В.Ф. Шолохович,   В.Г. Афанас’єв, Ю.М. Батурін, Д. Белл, Н. Вінер, Л.М. Землянова, М.М. Мазур, А.Д. Урсул, Р.О. Бріен, П. Росс (Р. Ross), А. Девід (А. David) та ін..
Звернемося до історії питання. Перші спроби використання комп’ютера при навчанні мов були здійснені на початку 60-х років у США в Стенфордському (Russian-Program) та Нью-Йоркському університетах (Das deutsche  Programm). На рубежі 70-х рр. цією проблемою зацікавилися у країнах Західної Європи, Японії та країнах Латинської Америки. З середини 70-х рр. дидактичним використанням комп’ютера при вивченні та викладанні як рідних, так й іноземних мов, зацікавилися дослідники СРСР. З середини 80-х рр. утворюється науковий напрям, який займається комп’ютерною підтримкою навчання мов під назвою Computer-Assisted Language Learning (CALL).
         На сучасному етапі розвитку педагогічної науки та практики роль мультимедійних технологій у навчанні визначається, насамперед, у розширенні уявлень про засоби навчання.
         Головною педагогічною метою досвіду є використання мультимедійних технологій на уроках української мови та літератури. Які ж переваги мультимедійного уроку я знайшла для себе? Перш за все, зацікавленість учнів уроком. Сучасні діти – це діти екранної інформації. Інформація екрану монітора, інтерактивної дошки, проектора, телевізора сприймається ними набагато краще, ніж книжна інформація. І це той важливий фактор, який  враховується мною при організації уроку.
Мультимедіа дає можливість використовувати не просто наочність, а використовувати інформацію, відеозображення, звук для того, щоб матеріал, який вивчається, став доступнішим. За рахунок більш раціональної організації робочого часу у середньому на 30% збільшується насиченість уроку, тому що інформація готується заздалегідь з добротним дизайном, а на уроці вона може з’являтися в потрібний момент. Економиться час, який використовується для збільшення об’єму інформації, повторення і закріплення. Відповідно, діалог з класом і візуальний контакт не перериваються ні на секунду. Крім того, є можливість тиражувати свої уроки, розміщувати їх на різноманітних сайтах, щоб ними користувалися вчителі та учні.
         Дуже часто мною використовуються комп’ютерні презентації. Це уроки з біографії письменників з багатим ілюстративним матеріалом, тести та ігри, що систематизують і узагальнюють пройдений матеріал. Наскільки цікавіше не просто прослухати розповідь учителя, але і побачити портрети людей, що оточували письменника, місця, з якими пов’язане його життя! (Додатки 2,3,4,5,6)
         Використовую навчальні документальні біографічні фільми, що справляють велике враження на дітей, розповіді про картини за літературними творами, адже дуже часто приходиться на уроках літератури звертатися і до суміжних видів мистецтва. А після перегляду зразу ж опитування за почутим і побаченим. Результат очевидний: учні не тільки відтворюють біографічні моменти життя, а й орієнтуються в особливостях світогляду митця (додаток 7).
         Матеріали фонохрестоматії використовую з метою познайомити з голосом і манерою виконання знаменитих письменників і акторів. Це дає змогу краще зрозуміти стиль поета, особливості тематики. Прекрасно підвищують інтерес до уроків літератури і до творчості поетів відеокліпи, створені за піснями на вірші, що вивчаються у шкільній програмі. При цьому я беру музику в сучасній обробці, що також допомагає наблизити поета до сучасного слухача, показати актуальність його поезії в наші дні. Наприклад, при вивченні творчості В.Симоненка в 7-му класі пропоную прослухати аудіозапис вірша «Лебеді материнства», а також різне виконання цієї пісні (додаток 8).
         Учні на уроках не просто споглядають якусь презентацію чи відеоролик, а ще й виконують заздалегідь запропоновані завдання. По ходу перегляду вони можуть записувати основні факти, дати або складати план, а це, в свою чергу, дає можливість розвивати загально навчальні вміння і навички.
Поширеним є перегляд фрагментів екранізації літературних творів. У кабінеті зібрана велика відеотека програмних творів. Перегляд також супроводжується завданнями. Найбільш поширені:
- Чи співпадають ваші уявлення про героїв з авторськими?
- Які риси зовнішності героя взяли до уваги творці фільму?
- Чи правильно у фільмі передано інтер’єр, опис природи, костюми героїв?
         Також даються завдання перед переглядом епізоду по змісту, а після перегляду ведеться бесіда з даних питань.
         Мультимедійні технології можна застосовувати на будь-якому етапі уроку та при різних типах уроків: медіаурок, медіапроект та ін. 
(додатки 9,10,11,12,13,14).
         Інформаційні технології починаю використовувати з 5 класу, бо якраз у дітей цього віку ефективність засвоєння матеріалу дуже залежить від його візуалізації. Вони люблять працювати з ілюстраціями, слухати музику, заповняти таблиці чи схеми, аналізувати уривки фільмів. Через презентацію вони краще сприймають складні теоретичні поняття, тому що акцент робиться на яскравості графіки й анімаціях. Спеціальні відеоефекти «оживляють» нецікавий, але обов’язковий для вивчення матеріал, а якщо його подавати в ігровій формі, то це буде сприяти їх глибшому засвоєнню. Звісно, тут теж треба йти від легшого до складнішого. Спочатку дітей вчу працювати з готовими таблицями, схемами, пізніше учні можуть самостійно їх заповнювати, а надалі і складати власні алгоритми.
         Комп’ютер допомагає мені залучати учнів до проектної діяльності. Зокрема, особливий інтерес для школярів представляє систематизація матеріалу, взятого як з навчальних посібників, так і з мережі Internet, демонстрація його у вигляді презентацій. Це оживляє навчальний процес, дозволяє реалізувати індивідуальне сприйняття отриманої інформації. Мультимедійні презентації дають можливість відобразити асоціації, що виникли в учня під час читання художнього тексту. Дитина по-новому, використовуючи свою уяву, відкриває для себе безмежний світ мови та літератури, повний образів, фарб, звуків. Також учні мають більше можливостей для організації самостійної дослідницької, пошукової діяльності. Створюючи, наприклад,  презентацію з теми «Шевченко і Запоріжжя», учень розвиває навички володіння інформаційною культурою, розкриває власні індивідуальні особливості, переживає емоційно за долю письменника, розширює свої знання географії, історії. Разом з тим учень засвоює навички:
·        створення і редагування електронних презентацій;
·        відбір і розміщення на слайді матеріалу для електронної презентації;
·        демонстрації електронної презентації, яка ілюструє публічний виступ.
         Учнів приваблює новизна проведення мультимедійних уроків, у них з'являється зацікавленість до вивчення матеріалу.                              
         Проведення уроків з використанням комп'ютерів суттєво відрізняється від традиційних.
         По-перше, ускладнюється діяльність вчителя з підготовки до проведення уроку в комп'ютерному класі. Від педагога вимагається наявність спеціальних навичок, прийомів педагогіч­ної діяльності.
         По-друге, особливість сучасного комп'ютерно-орієнтованого уроку полягає в тому, що центр уваги по­ступово переноситься на учня, який активно вибудовує свій навчальний процес. Важливим завданням вчителя є: підтримка пізнавальної діяльності учня, сприяння його успішному руху в інформаційний простір, допомога у вирішенні проблем освоєння різ­ної інформації.
         По-третє, проведення комп'ютерно-зорієнтованих уроків більш активно посилює взаємодію між учителем та учнем, що вимагає від педагога додат­кових зусиль; учитель виступає коор­динатором творчої діяльності учнів.
         Використання новітніх мультимедійних технологій на сучасному уроці має ряд переваг:
·        якщо учень за пропустив урок, учитель може записати урок-презентацію на електро­нний носій і віддати його учневі для домашнього пере­гляду. Читаючи підручник, переглядаючи презентацію і виконуючи вправи, учень зможе самостійно опра­цювати пропущений матеріал;
·        також учні за завданням учителя можуть самі створювати презентації і потім де­монструвати їх на уроці, відчуваючи себе вчителем.
Власний досвід створення та використання презентацій у процесі вивчення української мови і літератури дозволяє визначити низку факторів, які впливають на ефективність навчально-виховного процесу:
·        зростання впливу виступу на аудиторію, оскільки значний обсяг інформації сприймається зоровими та слуховими рецепторами одночасно;
·        полегшення розуміння і сприйняття поданого матеріалу;
·        запам’ятовування навчального матеріалу на значний період;
·        збільшення психологічної вірогідності прийняття правильних висновків, суджень, узагальнень;
·        скорочення часу на розкриття проблеми;
·        зростає кількість учнів з середнім та достатнім рівнем сформованості знань і навпаки зменшується їх кількість з низьким рівнем (додаток 15 - діаграми 2, 3, 4).

Висновки
Сучасність вимагає нових підходів до навчального процесу, нових методів, форм подання навчальної інформації. Вона вимагає, щоб над матеріалом, який вивчається, учень розмірковував, бачив зв’язок з іншою інформацією і послідовність між нею. А також шукав відповіді на запитання, які виникають у процесі навчання. В учнів зникає страх зробити помилку, а виникає прагнення виправити, знайти відповіді, щоб більше помилок не виникало.
Дослідивши цю тему, можна зробити такі висновки:
1. Мультимедійний урок - один із засобів особистісного навчання, що розрахований на кожного учня окремо і на клас в цілому; не примушує, а заохочує, пробуджує інтерес, захоплює побаченим і власними перемогами, які здобуті на даному етапі чи взагалі на уроці. Такий урок більш емоційний, різноплановий, творчий. Кожен епізод уроку в окремого учня викликає особисті почуття, бачення, захоплення і бажання відповісти на поставленні питання або виконати завдання.
2. Мультимедіа дозволяє оживити урок, зв’язати його з дійсністю, забарвити, озвучити; зіставити власні спостереження, надихнути на бажання побачити це в дійсності, збагатити власний досвід.
Я вважаю, що такі уроки розвивають у дітей креативне мислення; навчають по-іншому сприймати прочитаний або прослуханий текст; вчать повніше й точніше висловлювати свої думки; дають можливість проявляти свої індивідуальні можливості; долати певні труднощі в навчальній діяльності; будувати творчий процес майже самостійно.
         Комп’ютер та інтерактивні дошки на уроках української мови та літератури поступово стають звичними засобами навчання; використання яких роблять урок динамічним, яскравим і, звичайно, набагато результативнішим.
         Даний досвід був репрезентований під час виступів на засіданнях ШМО, РМЦ, творчих груп, педраді. Матеріали уроків, презентації розміщені на освітніх сайтах. Надруковано урок розвитку зв’язного мовлення в 7 класі «Твір-опис зовнішності людини За картиною Л. Лабенка «Батько» в журналі «Українська мова та література», № 9-11 (697-699), березень 2011. У 2012 – 2013 н.р. досвід був представлений на виставці «Освіта Запорізького краю – 2013» та у 2014 році відзначений дипломом ІІ ступеню на VІ Міській педагогічній виставці перспективного досвіду.
Отже, рекомендую всім впроваджувати мультимедійні технології у навчальний процес.


Література
1. Антонов В.А., Леонський В.Д. Інтерактивна дошка SMART та використання її в навчальному процесі // Комп’ютер у школі та сім’ї. ― 2004. ― № 8. ― С.20-22. 2.
2. Воробцова В.В. Використання інформаційних технологій навчання на уроках української мови і літератури // Використання ІКТ у процесі вивчення української мови і літератури: наук.-метод. посіб./ За ред О.В.Чубарук. ― Біла Церква, 2007. ― С.19-24.
3. Данилова О.В. Мультимедія власноруч: текст, графіка, анімація, відео /  О. Данилова, В. Манако, Д. Манако. – К.: Вид. дім „Шкіл. світ”: Вид.                  Л. Галіціна, 2006. – 120 с. – (Б-ка „Шкіл. світу”).
4. Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід,перспективи / Ред. В.М. Мадзігон та Ю.О.Дорошенко. – К.: Наукова думка,2003.
5. Інформаційні технології в навчанні. – К.: Видавнича група ВНV, 2006. – 240 с.
6. Литвинова С.Г. Теорія і методика навчання вчителів інформаційно-комунікаційним технологіям (використання інтерактивних дошок на уроках української мови) // www.children.edu-ua.net
7. Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології: Навчальний посібник. – К.: Видавничий центр «Просвіта», «Книга пам’яті України», 2000. – 368 с.
8. Освітні технології: Навч.-метод. посібн. / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко,          О. М. Любарська та ін.; За ред. О. М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2003. – 255 с.
9. Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія і практика. – К., 2002. – С. 130-134.
10. Радченко І. Майстер-клас: мультимедійні жанри // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. ― 2008. ―                  № 10.― С.9-17.
11. Селевко Г.К. Проектуємо комп'ютерний урок // Відкритий урок. - 2006. - № 3-4. - с. 19 -25.
12. Створюємо презентації. Power Point / Упор. І. Скляр. – К.:                          Ред. загальнопед. газети, 2005. – 112 с. – (Б-ка „Шкільного світу”).
13. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Наук.-метод. посібник / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. – К.: А.С.К., 2006.
14. http://ru.osvita.ua/school/manage/teaching/31692/
15. http://pidruchniki.com/15660212/informatika/zasobi_multimediynih_tehnologiy

 Додатки

1. Діаграма 1. Сприйняття інформації.
2. Презентація «Подорож до автопортретної галереї Т.Г.Шевченка»                            (9 клас).
3. Презентація «Романтизм в українській літературі» (9 клас).
4. Презентація «Слово о полку Ігоревім» (8 клас).
5. Презентація «Просте речення» (8 клас).
6. Презентація «Прислівник» (7 клас).
7. Документальні біографічні фільми.
8. Аудіозапис вірша В. Симоненка «Лебеді материнства» (7 клас).
9. Система уроків за твором М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять» (7 клас).
10. Розробка уроку з мультимедійним супроводом «Скарб – узагальнений      образ щастя. Гумористичне, викривальне зображення головного героя,       повчальний характер оповідання «Скарб» О. Стороженка (7 клас).
11. Урок – семінар «Михайло Старицький» (10 клас).
12. Літературно – дослідницький проект  «Видатні українці: Григорій    Сковорода» (9 клас).
13. Проект «В країні знайомих незнайомців» (5 клас).
14. Відеоролик, знятий учнями на тему «Звичаї та обряди Гуцульщини»(за  повістю М. Коцюбинського «Тіні забутих предків»

15. Діаграми 2-4. Результативність НДУ.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДОСВІДУ

Додаток 1

Додаток 2







Немає коментарів:

Дописати коментар