Олімпіада

Олімпіадні завдання


Завдання
І (шкільного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з
української мови та літератури
2013-2014 н.р.
6 клас

І. Творче завдання ( на вибір).
 1.Опишіть вашу улюблену пору року,  використовуючи синоніми.
 2.Складіть легенду про птаха, дотримуючись ознак цього жанру.
 3.Напишіть твір-роздум «Життя без книги – хата без вікна» (Д.Павличко).
                                                                                                                           12 балів
ІІ. Запишіть речення, розставивши розділові знаки. Виконайте фонетичний розбір виділеного слова.
   Дід вітряка вибудує під самі хмари у кузні скує сокиру у стельмашні злагодить воза й сани ще дерев’яні квіти розкидає по них (М.Стельмах).
                                                                                                                           5 балів
ІІІ. Спишіть, поставте, де потрібно пропущені букви.
   Воз..’єднан..я, священ..ий, бе..порадний, пр..морозити, ..шити, рідкіс..ний, п..р..вірити, пр..з..дент, кол..ектив, пр..білений, б..р..зневий, м..нулий, виб..рати, розріс..я, глинян..ий.
                                                                                                                            5 балів
ІV. Дайте відповіді на питання, дотримуючись чіткості й лаконічності ( 10 балів: по 2 бали за кожну правильну відповідь).
   1.У чому різниця між мовою та  мовленням ?
   2.Поставте наголос у словах: вести, визвольний, вичерпний, столяр, пісний,   
    забавка.
   3.Перепишіть, поставивши в словах букви  г і ґ .
    ( Г, ґ )валт, (г, ґ)етьман, (г, ґ)атунок, (г, ґ)ринджоли, (г, ґ)ерой, (г, ґ)ладінь.
   4.Чому  ательє  пишеться з м’яким знаком, а   комп’ютер  з апострофом?
   5.Доберіть антоніми до слів: випадковість, дружба, заспокоїти, видужати, зігріти, висохнути, привітний. 

V.1.Визначити жанр народної пісні, виписати  художні  засоби.
                                «Ой кресали серпики по горі»
Ой кресали серпики по горі,                             А тепер, господарю, частуй нас.
Дожинали житечко при зорі.                            Ой наша господиня домує,
Ой кресали серпики, кресали,                           Вона нам вечерю готує.
Доки ми житечко дожали.                                 Уже нам вечеря не мила:
Ой дожали житечко в божий час,                     Широкая нива втомила.
                                                                                                                        5 балів
   2.Дайте відповідь на питання «Чому гіпербола найпоширеніший художній засіб, який використовується в народних переказах?»
                                                                                                                        2 бали
                                        Разом: 39 балів






7 клас

І. Написати твір на одну з тем:
  1. Батьки і діти – родини цвіт (Т.Кукурудза).
  2. Про що мріє осіннє море?
  3. Мандруючи вулицями мого міста.
  4. Чумацтво – славна сторінка нашої історії.
                                                                                                                        12 балів
ІІ. Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Виконайте морфологічний розбір виділеного слова.
    І всі рядки старих верб і всі садки і вся розкіш густої трави по левадах все залите гарячим палким сонцем все блищить та сяє (І.Нечуй-Левицький).
                                                                                                          5 балів
ІІІ. Спишіть, вставляючи пропущені букви. Визначте особу дієслів.
   Бач..ш, потривож..мо, звар..те, бор..ться, скроп..мо, туж..ш, вір..мо, сид..мо, чист..ш, очіку..те, коха..те, милу..шся, звіря..мося, бажа..мо, дзвон..ть.
                                                                                                                         5 балів
ІV. Дайте відповідь на питання, дотримуючись чіткості й лаконічності                   (10 балів: по 2 бали за кожну правильну відповідь).
   1.Чому  в слові  юннат дві букви  н , а в слові  юний  одна ?
   2.Утворіть просту та складену форму вищого ступеня порівняння :дзвінкий,
   тонкий, дужий, великий.
   3.Поясніть значення фразеологізмів, укажіть форму дієслова у наведених словосполученнях: дивлячись у корінь,  побудований  на  піску,  ллє  воду  на  чийсь млин, лізти у вічі.
   4.Знайдіть «зайве» за способом творення слово. Вибір обґрунтуйте.
      Щодень, задум, юнь, зелень, від’їзд.
   5.Який правильний варіант наголошення слова : адре́сний чи  а́дресний? 

V. Дайте відповідь на питання, дотримуючись чіткості й лаконічності у  висловлюваннях  ( 10 балів : по 2 бали за кожну правильну відповідь).
   1.Назвіть основні жанри народної лірики. Наведіть приклади.
   2.Чим зумовлений героїчний пафос козацьких та чумацьких пісень?
   3. Яке явище лягло в основу пісні «Гомін, гомін по діброві»
   4. Коломийки – це …
   5.Які засоби комічного використовуються в коломийках ?
  
                                             Разом : 42 бали






8 клас

І. 1.Напишіть твір-розповідь з елементами опису зовнішності людини.
   2.Напишіть твір-роздум «Чому Київ називають серцем України?»
   3.Напишіть твір-роздум «Без мрії не можна жити».
                                                                                                                          12 балів
ІІ. Запишіть речення, розставте пропущені розділові знаки, підкресліть граматичну основу, укажіть вид головних членів, виконайте словотвірний розбір підкресленого слова.
    Учитель тихо взяв Олександру за руку і сказавши їй кілька ласкавих слів повів у свою кімнату заспокоїти (Б.Грінченко).
                                                                                                                           5 балів
ІІІ. Наведи аргументи на захист чи спростування своєї думки з такого питання:
  « Чи варто вивчати орфографію та граматику в добу комп’ютеризації?»
                                                                                                                           5 балів
ІV. Дайте відповіді на питання, дотримуючись чіткості й лаконічності ( 10 балів по 2 бали за кожну правильну відповідь).
   1.Який варіант словосполучення з семантичного погляду є правильним  ведучий спеціаліст  чи  провідний спеціаліст? Відповідь обґрунтуйте.
   2.Поставте іменники в орудному відмінку однини: гордість, вежа, курча, радіо, пісня, пальто, ім’я, розкіш.
   3.Запишіть назви мешканців населених пунктів.
      Бердянськ, Запоріжжя, Житомир, Кривий Ріг, Львів, Одеса.
   4.Скадіть речення зі словом  зроблене, у яких би воно виступало різними частинами мови. Підпишіть, якими саме.
   5.Утворіть складні прикметники від слів, що в дужках.
   (Південний + український) степи, (фізичний +математичний) клас, (кілька +поверх) будинок, (два +ярус) школа, (науковий + технічний) журнал, (політичний + економічний) тенденції.
V. Дайте  відповіді на питання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях ( 10 балів : по 2 бали за кожну правильну відповідь).
   1. До соціально-побутових пісень належать …
   2. Дума «Буря на Чорному морі» навчає таких християнських цінностей (не менше 4).
   3. Думи поділяються на такі тематичні групи (указати три групи дум і по одній назві до кожної з них).                                                                                                                                              
   4. Поясніть різницю між історичними піснями та думами.
   5. Установіть відповідність між назвою твору та мотивом.
         1. «Маруся Богуславка»       А   гріхопадіння й порятунку через каяття
         2. «Ой Морозе, Морозенку»         Б   душевної роздвоєності персонажа
         3. «Ой не ходи, Грицю»       В   героїчної смерті козака-ватажка
         4. «Буря на Чорному морі» Г   поневолення українського народу ордою
                                                        Д   кохання, зради, помсти

                                               Разом : 42 бали                                                                  




9 клас

І. Напишіть твір на одну з тем :
   1.Гортаючи сторінки Червоної книги.
   2.Сповідь перед матір’ю.
   3.Що таке людська гідність?
   4. «Про рідний край і нашу пісню в світі
         Не забувай ,співучий мій народ» (Г.Корнієнко).
                                                                                                                        12 балів
ІІ. Уявіть, що ви повинні представити свій клас на загальношкільному заході «Свято честі школи». Підготуйте невелику презентацію колективу.
                                                                                                                        5 балів
ІІІ. Перекладіть прийменникові структури з російської мови українською.
    Без остатка, в алфавитном порядке, в вашей власти, в знак согласия, говорить по душам, день ото дня, за неимением, к лицу, между тем, на ночь глядя.
                                                                                                                        5 балів
ІV. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності          (10 балів: по 2 бали за кожну правильну відповідь).
   1.Поясніть значення паронімів  збірник – збірка – зібрання.
   2.Яке висловлювання є правильним? Поясніть свій вибір.
   « Мій знайомий оселився в готелі «Україна» чи « Мій друг оселився в готелі    «Україні»?
   3.Запишіть подані іменники в родовому відмінку.
   Ячмінь, коридор, Дунай, граніт, дух, горизонт, візит, буревій.
   4.До якої відміни належать слова ягня та  ягнятко ? Відповідь обґрунтуйте.
   5.Проілюструйте прикладами, яку синтаксичну роль може виконувати в реченні
   інфінітив (усі можливі варіанти).

V. Дати відповіді на запитання, дотримуючись чіткості та лаконічності                    ( 6 балів: по 2 бали за кожну правильну відповідь).
    1. Назвіть основні жанри народної драматургії.
    2.Які основні етапи традиційного українського весілля?
    3. У яких актах весільного обряду переважає сум, а у яких – радість. Чому?    

                                            Разом: 38 балів




10 клас

І. Напишіть твір-роздум у публіцистичному стилі «За якими принципами необхідно виховувати сучасну дитину?», використовуючи як епіграф слова Демокрита «Виховання є окрасою в щасті й захистом у нещасті».
                                                                                                                             12 балів
ІІ. Напишіть тези до вашого виступу на учнівській конференції «Ми обираємо здоровий спосіб життя»(більше шести).
                                                                                                                               5 балів
ІІІ. Відредагуйте речення
   1.Завдання випускника – навчитися володіти кількома мовами у досконалості.
   2.На вулиці Івана Богуна відчинився виставочний центр.
   3.Діюче законодавство України потребує кореневих змін.
   4.Марко улітку примудрився захворіти запаленням легенів.
   5.Абоненти на черговому засіданні сперечалися за місце у мікрофона.
                                                                                                                               5 балів
IV. Дайте відповідь на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності                      (10 балів: по 2 бали за кожну правильну відповідь).
   1.Назвіть засоби милозвучності української мови. Проілюструйте прикладами.
   2.Запишіть, знімаючи риску: до/ладу, на/льоту, на/самоті, в/ні/чию, будь/куди,
      будь/що /будь, хтозна/на/кому, без/угаву.
   3.Класифікуйте подані сполучники зі стилістичного погляду. Поясніть свій вибір.
       Щоб, оскільки, аби, тільки, якщо, після того як, у зв’язку з тим що.
   4.Утворіть словосполучення, вибираючи відповідне слово із дужок.
       Виборчий (бюлетень, орган), гуманний (чоловік, твір), власник (акцій, кубка), поширювати (газети, чутки), загальна (мобілізація, праця), цеглястий (колір, завод).
   5.Як правильно написати газифікація  чи  газофікація? Обґрунтуйте свій вибір.

V. Дайте відповідь на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності                      (10 балів: по 2 бали за кожну правильну відповідь).
    1. Визначте жанр «Кайдашевої сім’ї» І.С. Нечуя-Левицького.
    2. Назвати відомих вам письменників нашого краю (не менше 3).
    3. Виділіть засоби комічного в повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».
   4. Визначити жанр роману Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
   5. Чи є роман Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» новаторським твором у літературі ІІ половини XIX століття. Аргументуйте.

                                           Разом: 42 бали






11 клас
І.Напишіть твір на одну з тем :
  1.Який «автограф» залишила в моєму духовному житті творчість І.Я.Франка?
  2.Хочу жити за законами краси.
  3. «Люди існують один для одного»( Марк Аврелій).
  4. «Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов» (П.Тичина).
                                                                                                                             12 балів
ІІ. Складіть рекламу вашого навчального закладу.
     Адресат: батьки майбутніх першокласників.
                                                                                                                              5 балів
ІІІ. Розподіліть фразеологізми за походженням. Умотивуйте їх стилістичне призначення.   
  Заяча душа, прокрустове ложе, нитка Аріадни, виносити сміття з хати, з іншої опери, грати першу скрипку, замовляти зуби, підлити масло у вогонь, покласти зуби на полицю, міняти шило на швайку, олімпійський спокій, дамоклів меч.
                                                                                                                               5 балів
ІV. Дайте відповіді на питання, дотримуючись лаконічності й чіткості                       ( 6 балів: по 2 бали  за кожну правильну відповідь).
  1.Замініть українськими відповідниками іншомовні слова: адаптація, концентрація, тотальний, компенсація, інноваційний, паритет.
  2.Який варіант висловлювання зі стилістичного погляду є правильним? Поясніть.
   «На олімпіаду юних фізиків прихали двоє академіків» чи «На олімпіаду юних фізиків приїхали два академіки».
  3.Поясніть, чим подібні й відмінні складносурядні та складнопідрядні  речення. Ілюструйте прикладами.

V. Відредагуйте  помилки  в калькованих  словосполученнях .
  Випадковий прохожий, давайте мєлоч, почтальйон приніс ізвєщеніє, ви по якому питанню, повістка дня слідуюча, нам оказали допомогу, страждаю частим головокружінням, пріложеніє до журналу.
                                                                                                                              4 бали
VІ. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності                     ( 6 балів: по 2 бали за кожну правильну відповідь).
   1. Висловіть власне розуміння думки О.Білецького про М. Хвильового як «основоположника нової української прози».        
   2. Риси якого літературного напрямку характерні для малої прози М.Хвильового? Запишіть основні його ознаки.
   3.Розшифруйте абревіатуру  ВАПЛІТЕ.

                                                 Разом : 38 балів                            



                                 





Немає коментарів:

Дописати коментар