Мова-7


Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради

Кафедра філософії та суспільно-гуманітарних дисциплін

ВИПУСКНА РОБОТА
на тему: «Використання сервісів Веб 2,0  на уроках української мови та літератури як засіб підвищення ефективності уроку»
вид випускної роботи: урок-проект «Письмовий твір розповідного характеру про  виконання автором улюбленої справи в художньому стилі»
                                                                 
Виконав:
слухач курсів підвищення кваліфікації
вчителів української мови та літератури
(04.11.2019 – 15.11.2019)
вчитель української мови та літератури
Запорізького навчально-виховного
комплексу № 67
Запорізької міської ради
Запорізької області
Шкляренко Світлана Володимирівна
Науковий керівник:
Корицький Віктор Григорович


Запоріжжя
2019
Пояснювальна записка до проекту
Актуальність випускної роботи
Мережеві сервіси WEB 2,0 обрала не випадково. Саме вони є тими помічниками на уроці, які можуть зацікавити сучасних дітей та активізувати процес пізнання. Адже, на мою думку, урок є успішним тільки тоді, коли присутня творча атмосфера, де в учнів виникає бажання міркувати, де є будь-який діалог: чи  між учнями, чи з учителем.
Змістовність випускної роботи
Змісту уроку відповідає поставленим меті й завданням, використано інноваційні методи.
Практична значущість випускної роботи
Інформація про клас 7 клас
Тема уроку Письмовий твір розповідного характеру про  виконання автором улюбленої справи в художньому стилі
Мета формувати мовленнєво-комунікативні вміння складати твори розповідного характеру про виконання автором улюбленої справи в художньому стилі;
удосконалювати вміння розуміти логіку викладу, визначати структуру побудови тексту;
підвищувати мовну і мовленнєву культуру семикласників, збагачувати словниковий запас;
розвивати логічне та образне мислення, пам'ять , увагу;
виховувати повагу та любов до українських звичаїв
Державні вимоги до рівня навчальних досягнень учнів (за програмою):
Складає тексти; виявляє здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва.
Усвідомлює корисність використання інтернет-ресурсів для здобування нових знань,  пошукової діяльності; з повагою ставиться до людських захоплень, творчості як розвитку здібностей і талантів.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, математична компетентність, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентність, обізнаність та самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.
Предметні компетентності (за програмою): комунікативна, мовленнєва, мовна, соціокультурна, діяльнісна.
Наскрізні змістові лінії:
 «Громадянська відповідальність» (НЛ-2):
-         працюють в парі, групі, беруть на себе відповідальність у груповій роботі та виконувати доручену роль;
-         ухвалювати спільні рішення;
-         відчувають себе членом спільноти;
-         усвідомлюють важливість активної громадянської позиції;
-         готові брати на себе відповідальність.
«Здоров’я й безпека» (НЛ-3):
-         ведення здорового способу життя й пропаганда його;
-         усвідомлення залежності і впливу власної поведінки на здоров’я і безпеку свою й оточення.
 «Підприємливість і фінансова грамотність» (НЛ-4):
-         використовуння набутих знань і вмінь з метою реалізації запланованих проектів;
-         готовність проявляти ініціативу.
Міжпредметні зв’язки (МЗ): українська література, мистецтво.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь (розвиток зв’язного мовлення.
Обладнання: проектор, мультимедійна презентація, дидактичний матеріал, малюнки учнів.
Етапи уроку.
Епіграф уроку:
Вся радість життя у праці. Працювати – значить робити цей світ прекраснішим власними руками.
Ромен Роллан
                                                 Хід уроку
І. Організаційний етап. Рефлексія настрою
Сіли ми усі рівненько,
Усміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли,
Працювати почали!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети та завдань уроку
Слово вчителя
Сьогодні у нас урок, на якому ми поглибимо свої знання щодо Великодня, українських звичаїв та обрядів. Ми дуже часто спостерігаємо за працею людей чи виконуємо певну роботу самі. І сьогодні на уроці ви навчитеся правильно, грамотно, змістовно та красиво розповідати про те, як ви виконуєте улюблену справу. І будете це робити в художньому стилі.
Зверніть увагу на епіграф. Як ви розумієте ці слова?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.     Які типи мовлення ви знаєте?
Швидко пригадати їх ви зможете, розшифрувавши ребуси.
1)
ребусиребусиребусиребусиребусиребусиребусиребусиребусиребуси

2)
ребусиребусиребусиребусиребусиребусиребуси

3)
ребусиребусиребусиребусиребуси

2.     А які стилі мовлення вам відомі?
Виберіть їх із хмари слів.
3. Наш твір сьогодні буде в художньому стилі. А які ж ознаки його?
Пропоную перейти за посиланням та виконати вправу, яка допоможе визначити ознаки художнього стилю.
також ви можете використати  QR код
4. Робота з таблицею «Особливості написання твору розповідного характеру про виконання автором улюбленої справи в художньому стилі» (проектується на дошці, також на парті в кожного учня)
Призначення твору
Особливості викладу
Художні засоби
1.     Має викликати певне ставлення до самого процесу праці, до виконання результату.
2.     Учень має словом «намалювати » живу картину, передавши власні почуття від побаченого.
Опис має бути емоційним та образним.
Епітети, порівняння, метафори, емоційно забарвлені слова
Бесіда.
-         Які характерні особливості має твір розповідного характеру про виконання автором улюбленої справи в художньому стилі?
-         Зі скількох структурно-композиційних частин складається твір-розповідь?
5.
ВСТУП
Підготовчий етап.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Опис послідовності виконання дії.
ВИСНОВОК
Розповідь про результати роботи.
6. Які художні засоби використовуються?
Навести приклади.
ІV. Виконання практичних завдань творчого характеру. Підготовка до написання твору
1. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
2. Якому святу присвячена фізкультхвилинка?
3. Що ви про нього знаєте?
4. Перегляд експрес-уроку
5. Які символи цього свята ви знаєте?
6. Прочитати уривок. З’ясувати, який тип мовлення покладено в основу тексту. Що є “відомим” і “новим” в реченнях?
Неньчині обіруччя раз по раз занурювалися в діжку, од чого ослінчик аж двигтів. Тісто вимішувалося, крутішало, коли ж, нарешті, воно ставало в'язким, як гума, і вже важко було працювати руками, мати припиняли роботу. Мати була вся в роботі – вмокали у воду руки, щоб воно не прилипало, й перекидаючи з однієї долоні в другу, формували круглу, наче сонце, хлібину. Злегка поплескавши голівку, ненька клали паляницю на рушник. Робили вони це так вправно, що я навіть не встигав вволю надивитися. Викачавши останню, найменшу паляницю, мати клали капустяний листок поверх язика лопати, змащували його олією або притрушували борошном й усаджували хлібину. 
                                                                                     (За В. Скуратівським)          
7.
СХЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ТВОРУ
1.     Яку справу мені довелося виконувати, коли й де.
2.     Як це робиться:
а) «дане» діюча особа, час виконання) – «нове» (назва виконуваної дії);
б) «д» - «н»;
в) «д» - «н» і далі про послідовно виконувані операції.
3.     Чому саме ця справа припала до душі (запам‘яталася, вразила).
8. «Лексична скарбничка» (працюють у групах за варіантами)
Процес праці 

Послідовність дій

Якість  роботи (як?) 

Рухи

Робота як діяльність (заняття)  

Робота (продукт праці, виріб, твір)


Дієслова, що називають виконувані процеси.

Прислівники, що рухають процеси.

Прикметники та прислівники на позначення ознак виробу  та процесу праці.

Прикметники, які характеризують елементи та результат процесу праці.

Емоції.

9. Демонстрація відеоролика «Рецепт справжньої паски» https://www.youtube.com/watch?v=WIwoWQFA1qs
10. ЗРАЗОК УЧНІВСЬКОГО ТВОРУ
ЯК Я З БАБУСЕЮ ПЕЧУ ПАСКИ
Я дуже люблю свята. Ії дуже багато, але Великдень – одне з моїх улюблених. Щороку в цей наша вся родина збирається в бабусі. Вона з нетерпінням чекає на нас і завжди готує щось смачненьке. Для мене найсмачнішою є її паска, яку вже декілька років ми випікаємо разом. Паска – обов’язкова страва у свято Великодня. Ми завжди її ставимо в центрі стола на вишитому рушничку.
Мені дуже подобається випікати паски. Запашні, духмяні, вони так зачаровують. Бабуся виставляє на стіл борошно, масло, сметану, яйця, родзинки – і до хати одразу заходить святковий настрій.
Печемо ми паски в Чистий четвер.
Смачна, гарна паска – наша з бабусею гордість. Ми довго чаклуємо над тістом, місимо, пильнуємо, щоб воно не «втекло» з діжі. Поки тісто підходить, я готую форми для випікання, бабуся розкладає вогонь з вишневих або яблуневих дров. Коли тісто підійде, кладемо у форми, які до цього я гарно змастила маслом або олією. Форми заповнюємо не повністю, а на дві третини, бо під час випікання тісто буде ще підходити.
Паски кожна господиня прикрашає по – своєму. Верхівку тіста перед випіканням я змазую сирим жовтком. І коли паски витягаємо з печі, то вони схожі на грибочки з рудими капелюшками. Потім я добре збиваю білки з цукром, щоб вийшла біла солодка піна. Цією піною обмазуємо верхівки пасок і посипаємо кольоровим пшоном.
На Великдень, коли вся родина сідає до святкового столу, розрізаємо найбільшу паску всім на здоров’я та радість.
Дуже смачна тоді наша з бабусею паска!
11. Творча робота. Написати твір розповідного характеру про виконання улюбленої справи в художньому стилі. Робота над чернеткою, самоперевірка, редагування.
Орієнтовні теми:
1.    Як я пекла (пік) паску.
2.    «Душу я у вишивку вкладаю», 
3.    «Як я створюю прикраси з бісеру»,
4.    «У гуртку оригамі»,
5.     «Збирання моделей човнів – улюблене заняття чоловіків нашої родини»,
6.     «Як наш клас готує контент для заповнення блога»
або власна тема
12.Переписати  в робочі зошити.
           V. Підсумок уроку.
Обмін враженнями:
·        ви задоволені ви своєю роботою?
·        що вам сподобалось?
·        що викликало труднощі?
·        що  допомогло їх подолати?
VІ. Домашнє завдання.
Дописати твір.

Список літератури, електронних джерел:
1. Письмовий твір-розповідь про процес праці за власним спостереженням [Електронний ресурс] // Освіта. – 2003. – Режим доступу до ресурсу: http://glazova.org.ua/wp-content/uploads/2017/02/ukrmovaplany-konspekty-7kl-2.pdf.
2. УРОК № 76-77 УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 18-19. КОНТРОЛЬНИЙ ТВІР-ОПИС ПРОЦЕСУ ПРАЦІ ЗА ВЛАСНИМИ СПОСТЕРЕЖЕННЯМИ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ [Електронний ресурс]. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: https://subject.com.ua/lesson/mova/7klas_4/36.html.
3. Усний твір розповідного характеру в художньому стилі про виконання певних дій на основі власних спостережень з використанням дієприслівникових зворотів (за складним планом) (7 клас. Українська мова) [Електронний ресурс] // Шкільне життя. – 2403. – Режим доступу до ресурсу: https://www.schoollife.org.ua/397-2018/.

                  




Дієприслівник





Дієприкметник



Дієслово


Прийменник


Зв'язне мовлення

Немає коментарів:

Дописати коментар